Nowe przepisy GVO, nową szansą dla niezależnych serwisów samochodowych

W ostatnich latach jesteśmy świadkami istnej rewolucji w branży motoryzacyjnej, a dokładniej mówiąc w obszarze serwisowania samochodów, będących jeszcze w okresie gwarancyjnym. Rynek motoryzacyjny w naszym kraju, jak i całej Europie, doznał swoistej pluralizacji, za sprawą unijnego rozporządzenia GVO, wprowadzającego więcej wolnej konkurencji na rynku.

Do niedawna przeprowadzenie okresowych przeglądów gwarancyjnych wiązało się z wizytą w autoryzowanym serwisie samochodowym i dość dużymi kosztami z tym związanymi. Nowe GVO, które zaczęło obowiązywać od 31 maja 2011 roku, znosi z nas obowiązek bezwzględnego korzystania z ASO w przypadku serwisowania auta. Kierowca może teraz sam zdecydować, z którego warsztatu skorzystać i jakie części zakupić, bez konsekwencji utraty gwarancji. Przygotowanie i wprowadzenie w życie Dyrektywy GVO ma w znaczący sposób zniwelować monopolistyczne działania największych koncernów motoryzacyjnych, działających na rynku europejskim oraz chronić konsumentów oraz samą branżę samochodową.

Dzięki tym zmianom w prawie, niezależni dealerzy i serwisy w Polsce zyskały miano pełnoprawnych graczy na rynku oraz udzielono im dostępu do specyfikacji technicznych producentów samochodowych. Koncerny mają obowiązek udostępniania nieautoryzowanym serwisom informacji o zależności między numerem nadwozia (VIN) a częściami użytymi do budowy konkretnego samochodu.

W związku z wejściem w życie GVO na rynku motoryzacyjnym pojawili się niezależni dealerzy najlepszych europejskich marek samochodów, którzy w ramach swojej oferty przeprowadzają między innymi kompleksowy serwis Volvo, Audi, Mercedesa czy BMW. Decydując się na usługi tego typu warsztatów samochodowych, należy pamiętać, że tylko prawidłowo wykonana pod względem technicznym naprawa, pozwala zachować gwarancję na samochód. Według Dyrektywy, aby utrzymać gwarancję, należy stosować następujące kategorię części zamiennych:

• elementy oryginalne, sygnowane logiem producenta auta,

• części oryginalne pochodzące od dostawców elementów na pierwszy montaż,

• elementy mające podobną jakość, co części użyte do budowy samochodu;

Przepisy GVO gwarantują wszystkim kierowcom pełną swobodę decyzji, co do tego czy skorzystać z usług ASO, czy też wybrać ofertę niezależnego serwisu samochodowego. Druga opcja okazuje się niejednokrotnie tańsza, pod względem przeprowadzenia usługi i wymiany elementów i podzespołów samochodowych. Jednak w przypadku, gdy w okresie gwarancyjnym musi dojść do naprawy, którą zobowiązany jest sfinansować producent, wtedy taka usługa musi zostać przeprowadzona wyłącznie w autoryzowanym serwisie i przy użyciu oryginalnych części. Natomiast okresowy przegląd w czasie gwarancji może się odbyć już w niezależnym warsztacie samochodowym.

Nowy system GVO pozwala przede wszystkim niezależnym warsztatom uzyskać prawo ubiegania się o autoryzacje na jasnych zasadach, a co za tym idzie producent nie będzie mógł odmówić takiemu serwisowi odpłatnego przeszkolenia, sprzedaży oprogramowania serwisowego czy specjalistycznych narzędzi na takich samych zasadach, jakim podlegają autoryzowane warsztaty samochodowe. Ma to przede wszystkim zwiększyć konkurencyjność w zakresie usług motoryzacyjnych na rynku, co w dodatni sposób odbije się również na klientach.

0 odpowiedzi na “Nowe przepisy GVO, nową szansą dla niezależnych serwisów samochodowych”

  1. michał pisze:

    Im większa konkurencyjność na rynku, tym lepiej dla klienta. Serwisy będą konkurowali ze sobą, obniżając przy tym ceny za usługi. A klient będzie mógł przebierać w ofertach i wybierać najkorzystniejsze dla niego.

    • michał pisze:

      Im większa konkurencyjność na rynku, tym lepiej dla klienta. Serwisy będą rywalizować ze sobą, obniżając przy tym ceny za usługi. A klient będzie mógł przebierać w ofertach i wybierać najkorzystniejsze dla niego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.