Silnik wycieraczek – budowa, awarie, diagnostyka

Wycieraczki to wbrew pozorom bardzo ważny element wyposażenia pojazdu, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Sprawne wycieraczki pozwalają na utrzymywanie dobrej widoczności, co ma ogromny wpływ na komfort jazdy, a tym samym jej bezpieczeństwo. Aby wycieraczki mogły pracować, niezbędny jest silniczek wycieraczek, który odpowiada za ich ruch. Co warto wiedzieć o tym elemencie? Jak jest zbudowany mechanizm odpowiedzialny za pracę wycieraczek i jakim awariom może ulegać?

Budowa typowego mechanizmu wycieraczek

Wbrew pozorom budowa mechanizmu odpowiedzialnego za pracę wycieraczek wcale nie jest zbyt prosta. Przeważnie mechanizm tworzy wiele współpracujących ze sobą części. We współczesnych samochodach można zaleźć mechanizmy składające się z:

● sterownika wycieraczek,
● włącznika, zazwyczaj pod postacią dźwigni umieszczonej pod kierownicą,
● silnika wycieraczek,
● przekładni tylnej,
● trzpieni,
● układu czasowego,
● bezpiecznika,
● czujnika deszczu.

Silniczek wycieraczek

Awarie wycieraczek

Wycieraczki służą nam przez cały rok, dbając o to, by jazda samochodem była komfortowa i bezpieczna. Ze względu na to, że przez kilka miesięcy w roku, wycieraczki są narażone na pracę w ciężkich warunkach (niskie temperatury, śnieg, lód), to elementem, który zużywa się najszybciej, są pióra. Warto jednak mieć świadomość, że również inne elementy mogą ulec awarii lub zużyciu. Wśród nich znajduje się np. silnik wycieraczek. Częstą awarią jest również przepalenie się bezpiecznika. W takiej sytuacji wycieraczki nie będą działać. Nie będzie również słychać, że silniczek wycieraczek pracuje w jakikolwiek sposób.

Uszkodzeniu może ulec również dźwignia, służąca do włączania wycieraczek. W takiej sytuacji, należy wymienić ten element na nowy, ponieważ nie wykonuje się jego naprawy. A co się dzieje, jeśli uszkodzeniu ulegnie silnik wycieraczek? Przede wszystkim warto wiedzieć, że zanim silniczek wycieraczek ulegnie całkowitemu uszkodzeniu, to prawdopodobnie będziemy w stanie zauważyć jakieś symptomy świadczące o tym, że nie działa w pełni sprawnie. Wśród oznak, które powinny nas zaniepokoić,, znajdują się:

● hałas,
● woń spalenizny (spalonej elektroniki),
● nierówna praca wycieraczek,
● utrudniony ruch wycieraczek.

Niezależnie od rodzaju awarii, możemy spróbować zaoszczędzić na kosztach naprawy. Należy to robić tylko i wyłącznie poprzez szukanie zamienników (ważne jednak, by były one dobrej jakości). Nie należy natomiast oszczędzać na kosztach robocizny. Samodzielne wymienianie silniczka wycieraczek lub też ich mechanizmu, prawdopodobnie zakończy się niepowodzeniem i spowodowaniem dodatkowych szkód.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.